preskoči na sadržaj

Osnovna škola Ljubljanica Zagreb

Vijesti

Održana likovno literarna radionica

Autor: petar grcevic, 26. 11. 2009.

11.studenog 2009.

Centar za neohumanističke studije iz Karlovca s učenicima petih i šestih razreda odradio je likovno literarnu radionicu. Tema radionice bila je Moja prva knjiga.

 

                      

 

KREATIVNO VOĐENJE U OBRAZOVANJU: KAKO OSLOBODITI DJEČJU KREATIVNOST

Čovjek jest misaono biće, no svoja će najveća djela ostvariti kada ne kalkulira i ne misli o tome kakvo će priznanje dobiti za svoje djelo, odnosno da li će njime pobijediti druge, biti najbolji, najvrjedniji, naročit/a... 
Čovjek će ostvariti svoja najveća i najljepša djela kada misli poput kiše koja pada s neba ili poput valova koji putuju morem...
Djeca se - osobito prije škole - ne moraju vježbati u vještini zaboravljanja samih sebe. Ona stvaraju igrajući se i misle poput kiše koja pada s neba ili valova koji lelujaju morem. Ona obuhvaćaju i totalitet i individualnost, i prihvaćanje i negaciju, ona žive u neposrednom jedinstvu s onim što stvaraju ( što crtaju, modeliraju, pjevaju ili pričaju kao priču), ona žive u jedinstvu s onim čime i kako slikaju (s bojama, riječima, tonovima...) Univerzum je u njima i ona su u univerzumu. DIDI mi je jednom poslala jednu kratku priču ili pjesmu, nešto kao haiku.
"Postoji univerzum i u univerzumu planet Zemlja, na Zemlji jedan grad i u gradu jedna ulica; u ulici je kuća, u kući je soba, u sobi je krevet, a u krevetu dijete. U djetetu je srce, a u njegovome srcu je univerzum."

Kako djeci ostaviti ili dati mogućnost da budu kreativna? Samo je jedan način: dati im SLOBODU uz OSJEĆAJ SIGURNOSTI I PODRŠKE. Imam s tim u vezi nekoliko teza koje se mogu promisliti.

Prva teza: što su sredstva ograničenija, tj. što manje imamo materijalnog obilja na raspolaganju - kreativniji smo. Kreativnost je duhovni potencijal koji nije u neprijateljstvu s materijalnim, nego se u materijalnom otjelovljuje. Ali ako materijalnost disperzira svijest, odvlači nam pažnju i zaustavlja imaginaciju - kreativnost se lako rasprši. Tako ako počnemo od materijalnog kao uvjeta stvaranja (primjerice od papira, boja, kreda i drugog obilja sredstava ) - možda će ona djeca koja imaju samo papir kao materijal, napraviti od njega mnogo više i različitije od onih koji su dobili gomilu raznovrsnih sredstava: uljenih boja, flomastera, tuševa, papira u boji; ona će od papira napraviti kolaže, barčice, lampione, origami ptičice, šeširiće, strašila za ptice itd.

Druga teza: što se dijete više opterećuje različitim programima i vrijeme mu je nakon škole posve isplanirano ( satovi njemačkog, muzičke škole, ritmike dramskog ili košarke izmjenjuju se cijeli tjedan, a u subotu ide s roditeljima u kupovinu, posjetu rodbini i na rođendane, u nedjelju u crkvu) - dijete počinje funkcionirati kao stroj ili lutkica na koncu, nema trenutka mira za sebe i svoju imaginaciju. Djeca koja nemaju prilike za imaginiranje - što roditelji ponekad zovu izmišljanjem ili fantaziranjem - ne mogu biti kreativna. Mogu eventualno stvarati svijet zamišljenog jer im je teško živjeti u stvarnom. Roditelji čija djeca imaju teškoća tijekom odrastanja ( a razlozi su vrlo često upravo očekivanja roditelja koja dijete ne može ispuniti ili neprihvaćanje djeteta onakvim kakvo ono zbilja jest) pitaju kakva je razlika između izmišljanja i laži. Laganje je način ponašanja, a ne maštanja, ali može se i pobrkati. Dječje izmišljanje -ukoliko postaje sredstvom izražavanja onoga što dijete ne može prihvatiti kao stvarnost - zahtijeva pažljivo uho terapeuta (Gestalt terapija), a on upravo potiče maštu i upotrebljava je kao terapijsko sredstvo. Ali u stvaralačkom svijetu djeteta koje se spontano igra, imaginacija i mašta temelj su kreativnosti.

Treća teza: U svijetu u kojem svi mi danas - i naša djeca - živimo , a to znači za njih ponajprije u školi, glavni je trening i poticaj motivaciji kompetitivnost. Djeca se u kompetitivnom okruženju moraju stalno i iznova potvrđivati, dokazivati. Jedna druge doživljavaju kao prijetnju, kao neprijatelje. Ta utrka u suprotnosti je s kreativnošću. Djeca nemaju intrinzičnog poticaja biti kreativna, kad moraju biti uspješna. I kada velik dio energije i vremena posvećuju stalnoj međusobnoj borbi i natjecanju.

Četvrta teza: Nužno je početi pridavati pozornost djetetovim osjećajima, a ne njegovu ponašanju, a ti se osjećaji često mogu razabrati u djetetovim kreativnim radovima. No dijete koje vrijeđamo teško može osloboditi svoj kreativni potencijal. Ohrabrivanje a ne omalovažavanje, razumijevanje i empatija, a ne zahtjevi, okrivljavanje i vrijeđanje nisu samo u duhu kulture ljudskih (i djetetovih) prava, nego takva komunikacija na relaciji učitelji-djeca i roditelji - djeca koja stvara prijateljsko okruženje u kojem se oslobađa djetetova kreativnost. Tu učitelji surađuju s djecom i ohrabruju ih u njihovom izražavanju i doživljavanju svijeta.

Kako raditi u školi na poticanju kreativnosti djece? Pisanje svoje priče uz vlastite ilustracije ideja je originalna i sjajna. To je jedan od načina da se djecu oslobodi u kreativnosti i poduči kulturi čitanja i pisanja, to je divan način za razvijanje samopoštovanja i samopouzdanja, te izgradnje vlastitog sustava vrijednosti. "Moja prva knjiga" što je organizira Centar za neohumanističke studije iz Karlovca je takav adekvatan način poticanja kreativnosti mladih tijekom i pomoću školovanja.

Maja Uzelac





Raspored zvona

ŠKOLSKI LIST „LJUBIČ”

DEŽURSTVA UČITELJA

E-lektire

Are paper books really disappearing? - BBC Future

UPISI U 1. RAZRED

Classroom With Kids. Teacher Or Professor Teaches Students In First Grade  Elementary School Class Or Little Children Preschool Studying. Student  Learn On Lessons Indoor Cartoon Vector Illustration Royalty Free Cliparts,  Vectors, And

PODRŠKA
Microsoft Teams
CMS za škole logo
Osnovna škola Ljubljanica Zagreb / Svetoivanska 33, HR-10000 Zagreb / os-ljubljanica-zg.skole.hr / ured@os-ljubljanica-zg.skole.hr
preskoči na navigaciju